Followers

Wednesday, March 9, 2011

Ubah->Berubah->Merubah->Perubahan

Mana ada orang yang nak berada di takuk yang sama sampai bila-bila.
Manusia, negara, dunia berubah, memerlukan perubahan.

Zaman dulu manusia hidup dalam hutan, pakai cawat, rumah atas pokok berubah kepada hidup di tempat penempatan manusia tak kira la kat bandar atau kat kampung, dah pakai baju hebat samada bundle, butik, costume order, rumah untuk berteduh.



Manusia memerlukan perubahan. Perubahan dari kuno ke moden, dari buruk ke baik, kecik ke besar dsb.

Negara; pemimpin berubah, ekonomi berubah.

Dunia; struktur muka bumi berubah, iklim berubah.

Banyak sangat kalau nak crita.

Sebab apa kita perlu berubah untuk merubah perubahan?

Otak manusia semakin berkembang. Kematangan, usia, keadaan, pengalaman, komitmen merubah manusia.

Nak berubah perlu ada keinginan. Memang kita tak boleh merubah orang mengikut persepsi kita tak kira la kita kompromi abes-abesan.

Tapi kita sendiri perlu fikir. Untuk apa perubahan tu. Bukan berubah untuk menjadi orang lain. Bukan berubah sampai kita pun tak kenal diri kita sendiri.

Tapi kita kan manusia bijak pandai. Ada akal, belajar tinggi, kerja besar. Berubahlah untuk kebaikan. Bukan cakap "ala, esok-esok aku berubah la."

Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu sehingga mereka sendiri mengubah nasib mereka….” (Ar-Ra’du:11)

Kita sendiri perlu ada keinginan nak berubah. Keinginan bukan angan-angan kosong. Perlu ada usaha.

“Orang malas, yang tidak rajin berusaha, yang tidak mau berjuang pada waktunya ia harus berjuang, pada saat masih muda. Orang yang kaku, yang lemah yang tidak berani mengambil keputusan, orang yang demikian tidak akan dapat mencapai jalan kebijaksanaan” (Anon)

Bukan cakap "ala, esok-esok aku berubah la."
Bukan harap masa yang akan merubahkan kita. Kita yang merubah masa.

p.s: sebab aku dah letak ayat suci nanti mesti ada orang cakap "ala, aku tau dia ni. bukan baik sangat pun. lantak la nak cakap aku apa pun".
p.s.s: aku jawab "ingat-mengingati bukan tunjuk kita ni terbaik dari ladang. itu tandanya sayang. lantak la nak cakap aku apa pun. ada aku suruh baca?ikut apatah lagi"

No comments: