Followers

Thursday, February 17, 2011

Garis Panduan Pendapatan

Cadangan yang mirip konsep program perumahan rakyat (PPR) yang dikhususkan untuk keluarga berpendapatan kurang RM2,500 sebulan itu dijangka dapat memenuhi keperluan keluarga berpendapatan sederhana pula iaitu antara RM5,000 hingga RM6,000 sebulan.
Berita Harian 2011/02/11

Kemiskinan tegar berkurangan kepada 3.6 peratus pada 2007.Kajian pendapatan isi rumah pula menunjukkan bahawa pertumbuhan pendapatan hanya kukuh bagi 20 peratus penjana pndapatan utama Malaysia.

Sejumlah 40 peratus isi rumah terkebawah mengalami pertumbuhan pendapatan purata yang lembap, dengan memperoleh RM1,500 sebulan pada 2008, menurut laporan itu.
Berita Harian 2010/03/30

Golongan pertengahan ini juga adalah pembayar cukai terbanyak kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) walaupun kadangkala lebihan pendapatan mereka setiap bulan tidak seberapa dengan pelbagai tanggungan wajib dan beban kenaikan harga barangan.

LHDN sepatutnya turut memberi lebih fokus kepada peniaga nasi lemak, pisang goreng, tukang urut, peniaga pasar malam, pemilik restoran Thai yang ada di antara mereka yang berpendapatan melebihi RM500 sehari namun pendapatan tidak pernah diaudit dan mereka tidak dikenakan cukai.

Begitu juga peneroka FELDA yang memperoleh pendapatan lebih daripada RM5,000 sebulan, sepatutnya layak untuk dikenakan cukai.
Berita Harian 2011/01/18

Sekarang, kat mana kedudukan korang?
Aku dalam golongan miskin tegar kot.

p.s: Pakat-pakat isi borang jadi peneroka FELDA

2 comments:

kidblogger said...

alhamdulillah..aku ok ok je
tapi lagi ok kalau tak kena cukai hahahaha klu bayar cukai pun, nati bik mama yg perabih jugak

sheilasherimamohdsabri said...

kidblogger: seksa oh dok bandar besar untuk yang baru start keja